Vianočná alternatíva

24. december 2008

Nikto z nás si nedokáže predstaviť vianočné sviatky bez klasických vianočných piesní, kolied, či spevov. Najčastejšie počúvame osvedčenú, nevädnúcu klasiku, ktorá nás dokáže vrátiť späť do detských rokov.

Aj ja mám svoje obľúbené vianočné hity, no napriek tomu vám chcem ponúknuť trošku sviatočnej alternatívy z pera kresťanských hudobných autorov.

Začal by som austrálskym zborom Hillsong, ktorý po svojom prvom vianočnom albume z roku 2001 vydal po štyroch rokoch aj druhý s názvom Celebrating Christmas. Album je v skutku alternatívny a neporovnateľný s ostatnými albumami tohto moderného zboru. Nájdete na ňom klasické vianočné koledy v rôznych spracovaniach ako "What Child Is This" alebo "O Little Town of Bethlehem". K celkovej „inakosti“ tohto albumu prispieva tradičná vianočná koleda na jazzový spôsob "God Rest Ye Merry Gentlemen" alebo funky song "Christmas Time Again". Ak máte chuť na vianočné inštrumentálky, na tomto albume je len jedna, ale to nemení nič na veci, že tento album je ako stvorený na počúvanie v kruhu rodiny.

Ďalšiu skvelú vianočnú nádielku k nám prináša staronová americká skupina Sixpence None The Richer, ktorá v októbri tohto roku vydala svoj prvý vianočný album The Dawn of Grace. Album je tvorený desiatimi piesňami vrátane asi najznámejšej vianočnej koledy všetkých čias Tichá noc, kde si zaspieval aj spevák Jars of Clay Dan Haseltine. A práve s Jars of Clay podnikli v týchto dňoch Leigh Nash a Matt Slocum zo Sixpence None The Richer Love Came Down Tour, na ktorom si spoločne zahrali aj s Leeland a Sarou Groves. Link

Chlapci z Jars of Clay zahrali svojim fanúšikom v štátoch piesne z ich vianočného albumu, ktorý uzrel svetlo sveta tiež v októbri, ale minulého roku. Doska sa volá Christmas songs a obsahuje štrnásť piesni z ktorých je päť ich vlastných. Niektoré z nich si môžete vypočuť aj na ich myspace profile. Album vyznieva trošku nostalgicky, ale v skutočnosti ponúka množstvo priestoru na zamyslenie sa nad evanjeliovým posolstvom Vianočných sviatkov. Odporúčam ho najmä tým, ktorí majú radi britský pop-rock tak ako ja.

A na záver vám predstavím rockovú lahôdku, ktorú by som si istotne nenechal ujsť. Third Day, štvorica chalanov z americkej Georgie prináša vianočné piesne v skutku krásnej rockovej podobe. Kapela hrá kresťanský rock a je prirovnávaná ku Kanadskej skupine Nickelback. Disk je plný vianočnej klasiky a všetkých trinásť piesní ponúka neopakovateľný zážitok aj vďaka perfektnej farbe hlasu speváka a lídra kapely Maca Powella. Tak rokeri, na čo čakáte?

Nuž čo dodať. Ostáva mi len zaželať vám krásne Vianoce, aby ste dovolili dieťatku z Betlehema narodiť sa aj vo vašom srdci a dúfať, že si vianočná alternatíva nájde cestu aj do vášho ucha.

by Tino

Jars Of Clay "Love Came Down At Christmas"